انواع لوپوس

نکات یادگیری

انواع لوپوس

۱ بازديد

 

- لوپوس اریتماتوز نیمه حاد پوستی: در این نوع لوپوس زخم‌ها و جراحت‌های پوستی روی قسمت‌هایی از پوست که در معرض نور خورشید هستند، به وجود می‌آیند. این زخم‌ها هیچ اثری از خود باقی نمی‌گذارند.

- لوپوس دارویی: در این نوع لوپوس علائم به دلیل عکس العمل با برخی داروها ظاهر می‌شود. بیش از 80 نوع دارو می‌توانند این شرایط را ایجاد کنند. معمولاً علائم لوپوس دارویی با قطع دارو از بین می‌روند.

علت لوپوس دقیقاً شناخته نشده است، اما فاکتورهای ژنتیکی، محیطی، هورمونی و عفونی ممکن است نقش داشته باشند. لوپوس چندین ژن را درگیر می‌کند که برخی از آن‌ها به سلول‌های ایمنی، سیستم کمپلمان و تولید آنتی بادی مربوط هستند. برخی عوامل محیطی که ممکن است لوپوس را فعال کنند عبارتند از:

- نور خورشید

- ویروس‌ها

- عفونت‌ها

- استرس

- دود سیگار

- برخی داروها

لوپوس بر زنان بالغ بیشتر تاثیر می‌گذارد و در سنین 15 تا 44 سال رایج‌تر است. زنان سیاه پوست، آسیایی، لاتین و سرخ پوست نسبت به زنان سفید پوست بالاترین خطر را دارند. لوپوس همچنین در خانواده‌های با تاریخچهٔ لوپوس ژنتیکی یا بیماری های خود ایمنی دیگر شایع‌تر است.

برای تشخیص لوپوس، پزشک معمولاً تاریخچهٔ پزشکی، علائم و آزمایشات خون را بررسی می کند. چالش اصلی در تشخیص لوپوس این است که علائم آن متغیر و شبیه به بسیاری از بیماری های دیگر است. پزشک ممکن است از شاخص‌های تشخیصی زیر استفاده کند:

- آزمایش خون: برای سنجش سطح گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها، پروتئین‌های التهابی و آنتی بادی‌های خاص.

- آزمایش ادرار: برای سنجش سطح پروتئین و خلق در ادرار که نشان دهندهٔ آسیب به کلیه است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در تات بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.